lørdag 2. januar 2010

Lyrikk på lørdag

Nyttår er tid for ettertanke og refleksjon. Framtida vet vi ikke noe om. Men etter en god jul med barn og barnebarn kjenner jeg at jeg har så uendelig mye å være glad over og takknemlig for. Vil ikke ramse opp alt her, men la et av diktene til min pappa få uttrykke noe av det jeg føler:

BARNETRU
Takk, store Gud i himmelen
for nåden din mot meg og mine,
for freden du i heimen gir,
for lyset du let kring oss skine
ved solversdag og månekveld
og stjernenatt og nordlyseld.

Takk, gode Gud, for kvar ein kveld
når kroppen etter kvile stundar
og vi får trøytte kle oss av
og sovne inn i sæle blundar.
Og takk for friske andletsdrag
i gryet av kvar arbeidsdag.

Takk, kjære Far, for alt du gir,
- for arbeidsro og brød på bordet,
for von og varme vinterstid,
for glade born som veks seg store.
Å, la oss alltid trygt få bu
hos deg i trivd og barnetru!
~ Magnus Buflod ~

1 kommentar:

Mette sa...

Så nydelig dikt Kari!! Bilde av den lille som sover var helt herlig!!

Klem Mette