søndag 8. august 2010

Oppskrift på rundt mini-staffelikort

Har fått flere forespørsler om hvordan jeg lager disse runde staffelikortene som det kryr av på bloggen min for tiden. Lovet inne på et forum at jeg skulle komme med en forklaring i løpet av helga, og her er den. Egentlig er det helt samme framgangsmåte som vanlige kvadratiske staffelikort - forskjellen er at jeg bruker Spellbinder-dies for å få sirkel- og scallopfasong på kortene.
Brett kartong i ønsket farge og i størrelse som passer til diesen du vil bruke. Jeg har valgt den største med diameter på ca 10,5 cm.

Legg diesen slik at et par av buene stikker utenfor kartongen på den siden bretten er. Fest med et par tapebiter slik at diesen ikke forskyver seg når du kjører den gjennom stansemaskina du bruker.

Sett fra andre siden - bare de to buene stikker opp.

Her har kartong og dies kommet ut fra en tur i Cuttlebugen - utbrettet ser det nå slik ut.

Brett den øverste "sirkelen" akkurat midt på, slik at buene/tungene ligger helt kant i kant.


Stans også ut en sirkel i samme størrelse i samme farge i enkel kartong.

Stans ut en sirkel i mønsterpapir - uten buer - litt mindre enn kortet, og lim denne på den sirkelen med buer av enkel kartong.

Ha lim på halve overdelen av kortet - og lim på delen med pålimt mønsterpapir (bildet over).

Kortet ser nå slik ut fra siden:

Og her er kortet sett bakfra:

Nå er det bare å legge kortet flatt og pynte i vei. Det kan være greit å pynte før man limer delen med mønsterpapir fast til selve kortet, men hvis man har tekst som skal være vannrett på kortet må man være påpasselig med at to buer ligger rett ned når man pynter.
Bruk gjerne samme mønsterpapir inne i kortet, samt en ensfarget, mindre sirkel til å skrive på. Lim på bling e.a. som holder overdelen av kortet oppe når det står - se kortene lenger ned på siden.
Håper dette var forståelig - spør hvis det er noe du lurer på. Gi gjerne et pip fra deg hvis du lager et kort etter oppskriften, så jeg får titte på resultatet :-)
Du lurer kanskje på hvordan mitt kort ble til slutt? Det får du se en annen dag - visste ikke da jeg holdt på med dette i morges at denne dagen skulle bli en av sommerens fineste - valgte å kose meg ute i stedet for å fullføre kortet :-)

27 kommentarer:

Knerten sa...

Du må være en fantastisk lærer, Kari, for dette var så lettfattelig, takket være den flotte gjennomgangen du har vist oss her :-) Tusen takk ! Kanskje det dukker opp noen runde staffelikort andre steder også :-))

Kari sa...

Det var pent sagt, Knerten - tusen takk! :-)

Christina sa...

tusen takk for oppskrift på runde staffeli kort. Dette må jeg prøve, enkle å lage og lett forklart

Eva Helen sa...

Super flott at du viser hvordan man lager den :-)Den skal jeg prøve meg på en dag og takker for inspirasjonen.

Klem Fra Eva Helen

Hildes Scrappeunivers sa...

Så nydelig!

Klem

Mary sa...

Disse var så søte,skal prøves
takk for at du deler
ha en fin uke:))

❤ Kaia sa...

Dette var jo en fantastisk forklaring på de flotte kortene dine.
Da spørs det jammen ikke om dette må prøves ut, ganske så snart.
Tusen takk...
Klem fra Kaia
Og ha ei flott uke forresten.

Dorthe sa...

Ååårh hvor ER du sød at lave en turturial på de søde kort. Jeg har tænkt på hvordan du mon lavede dem.
Tusind Tak for vejledning. Hav en fantastisk ny uge.

Randi WS sa...

Tuuuusen takk for denne utrolig flotte tutorialen, det var kjempeflott beskrevet!!!
Varm klem, Randi WS ;)

Venke sa...

Takk for veldig grei gjennomgang. Kjempefine de variantene du har laget:) Denne skal jeg snart prøve meg på. - Venke -

La Vikinga sa...

Jättebra tutorial!!!

Tusen tack - den är jättebra!!

La Vikinga / Charlotta

Solveig sa...

Takk skal du ha!
Dette er prøvet! :-)

Ha en fin kveld!

S_U_F_69 sa...

Så flott kort og du pynter det så lekkert.

Nina sa...

Takk for en flott tutorial. Denne skal jeg prøve meg på om ikke så veldi lenge. Easelcard er veldig artige å lage og denne likte jeg godt.

Alette sa...

Hei! Disse kortene har jeg sett en del av og hatt lyst til å lage, men hadde ingen mal. Får et tips om deg og der var malen. Nå er det bare å sette igang :-) Takk for at du deler med alle oss andre. Ha en fin dag, klem

Lambi sa...

Wow,fant veien hit via en annen blogg som fortalte om oppskriften din! tusen takk for at du deler! :) Denne må jeg prøve en dag snart! Klem

Solveig sa...

Takk for tipset :-) Det var jo så dekorativt. Nå må jeg sette i gang...

MERETE sa...

Takk for en lett forståelig forklaring!
Du kan se min verson i bloggen min :0)

SYLVIA-ANNE sa...

Hello Kari - your circle easel card is beautiful. I have searched everywhere for instructions on how to make these Nestability easels. Thank you so much for sharing the details.
Sylvia xx

Guri sa...

Så flott tutorial du har laga. Så godt forklart at sjølv eg skal klare å lage eit slikt kort. Må berre kjøpa meg nye spellbinders først :)

annes paperfun sa...

Tusen takk! Dette var en flott oppskrift på runde staffelikort.
Dette må prøves :o))
God søndag til deg.
klem Anne

kliaksa sa...

thank you for the detailed pictures

Merethe sa...

Kjempefine bilder som forklarer hvordan man skal gjøre det.
Tusen takk

Frk. Bogstad sa...

Tusen takk for lettvint veiledning. Dette gleda eg meg til å byrje på ; ) Og med min Silhouette sd, kan eg få den i nett den storleiken eg vil ; )

Ha ein fin dag : )

Rene sa...

Thank you very much!! I love easel cards and I like to make mini cards. This is the perfect combination!

Anonym sa...

Denne skal eg jaggu mæ prøve i morra, tusen takk for at du deler kunnskap :)

:) kommer nok innom bloggen din flere ganger, her var det mye fint.

Hilsen AnnChristin

Anonym sa...

Denne skal eg jaggu mæ prøve i morra, tusen takk for at du deler kunnskap :)

:) kommer nok innom bloggen din flere ganger, her var det mye fint.

Hilsen AnnChristin